Fysisk aktivitet och hjärnhälsa i skolan
7.5 högskolepoäng.
Deltid 50%.
Vilka är effekterna av fysisk aktivitet på fysisk och psykisk hälsa, kognitiva funktioner och lärande hos barn och ungdomar? Skiljer sig effekter hos barn och ungdomar med och utan neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Hur kan insatser med fysisk aktivitet genomföras och utvärderas i skolan?
Höstterminen 2024
Anmälan stängd
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Studietakt
50%
Undervisningstid
Blandade tider
Undervisningsform
Distans (internet)
Start
Höst 2024, vecka 36
Obligatoriska sammankomster
3
Undervisningsspråk
Svenska
Kursplan
GIH-FAFAHSKursansvarig
Gisela NybergAnmälningskod
GIH-24F54
Urvalsregler
Akademiska poäng 80%, Lottning 20%
Mer om urvalsreglerBehörighetskrav
Ingen särskild behörighet
Om kursen
Kursen riktar sig till dig som i din yrkes- eller studentroll, eller bara av ren nyfikenhet, vill fördjupa dig inom området fysisk aktivitet och hjärnhälsa hos barn och ungdomar. Den planerade insatsen med fysisk aktivitet som du beskriver i projektarbetet kan med fördel sedan användas rent praktiskt för dig som jobbar i skolan eller med barn och ungdomar. I kursen möter du lärare som är aktiva forskare inom respektive specialområde.
Den här kursen kommer att ge dig en teoretisk bakgrund om olika begrepp inom fysisk aktivitet, hälsa och välbefinnande. Vidare ger kursen kunskaper om effekter av fysisk aktivitet på fysisk och psykisk hälsa, kognitiva funktioner och lärande hos barn och ungdomar med och utan neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Fokus ligger på att tillämpa insatser i skolan för fysisk aktivitet som utgår från folkhälsopolitiska mål och styrdokument och hur dessa kan utvärderas.
Under terminen examineras du både muntligt och skriftligt. Kursen är helt på distans och genomförs på halvfart.
Gör kursen bättre
Som student har du möjlighet att ta en aktiv del i arbetet med att utveckla våra utbildningar. Läs mer om GIH:s kvalitetsarbete och ta del av aktuella kurs- och programutvärderingar.