Hälsopedagogprogrammet

180 högskolepoäng. Heltid 100%.

Vill du arbeta med människors hälsa? Efter examen på hälsopedagogprogrammet kan du arbeta som personlig tränare, med Fysisk aktivitet på recept (FaR), företagshälsovård och med hälsofrämjande insatser på arbetsplatser.

Framtidens hälsopedagoger och personliga tränare

En grundtanke i hälsopedagogutbildningen är att du som student ska utveckla en helhetssyn på hälsa och lära dig att arbeta med hälsofrämjande insatser för alla åldrar.

En viktig del i utbildningen vid GIH är att arbeta för att individer ska bli mer fysiskt aktiva. Hälsopedagogutbildningen har fokus på vuxna och äldre, personer i behov av fysisk aktivitet på recept (FaR), och personer med intresse av mer avancerad personlig träning.

Praktisk fysisk aktivitet är en central del i utbildningen. Områden som ingår i utbildningen är idrottsvetenskap, folkhälsovetenskap, hälsopedagogik och medicinsk vetenskap. På GIH får du också praktisera att leda fysisk aktivitet och arbeta med fysisk aktivitet på recept (FaR). 

Karriärvägar

Som utbildad hälsopedagog från GIH kommer du att ha tillgång till en arbetsmarknad inom såväl skola, sjukvård och privata företag. Du får även ett certifikat som intygar att du kan söka arbete som personlig tränare.

Arbetsuppgifterna kan vara mycket olika. Ofta kommer du att tillsammans med andra yrkesgrupper utveckla och genomföra hälsoprojekt på din framtida arbetsplats.

Några möjliga karriärvägar för examinerade hälsopedagoger är bland annat att arbeta med

  • fysisk aktivitet på recept, FaR
  • personlig tränare (European Standards Certificate)
  • hälsofrämjande insatser på arbetsplatser/företagshälsovård
  • masterstudier och forskning

En av grundtankarna i utbildningen är att utveckla en helhetssyn på hälsa och att göra dig som student förtrogen med sambandet mellan en individs hälsa och arbetsgruppers och organisationers funktion, produktivitet och lönsamhet på både kort och lång sikt.

Anmälningsinformation

Sista anmälningsdag:2019-04-15
Urval:67% Betyg, 33% Högskoleprov
Antal platser:60
Studieort:Stockholm
Undervisningsspråk:Svenska
Undervisningstid:Blandade tider
Nivå:Grundnivå
Anmälningskod:gih-192HP

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet + Idrott och hälsa 1, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.

Eller:

Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A.

Examen

Kandidatexamen

Språk

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Upplägg

Hälsopedagogprogrammet har funnits vid GIH sedan 1993. Utbildningen skall förbereda studenten för arbete med att behålla god hälsa och förebygga ohälsa på såväl individ-, grupp-, organisations- som samhällsnivå. Fysisk aktivitet i olika former är en central del i utbildningen.

Totalt omfattar utbildningen sex terminer, 180 hp. Utbildningen omfattar studier inom huvudområdet Idrottsvetenskap 90 hp och ämnet Folkhälsa, inriktning fysisk aktivitet 90 hp, består av vardera tre kurser, vilka i sin tur är indelade i fyra moment.

Utbildningen tar sin utgångspunkt i idrottsvetenskap, folkhälsovetenskap, hälsopedagogik samt medicinsk vetenskap. Exempel på innehåll i utbildningen är anatomi, fysiologi, biomekanik, praktisk fysisk aktivitet, näringslära, fysisk aktivitet och hälsa, promotivt hälsoarbete, fysisk träning, fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och behandling, grundläggande sjukdomslära, hälsotester, ergonomi, metoder för beteendeförändring, pedagogik för vuxna, folkhälsovetenskap, samhällsmedicin, arbete och hälsa, epidemiologi och biostatistik samt vetenskapliga metoder och uppsatsskrivande.

Hälsopedagogutbildningen har fokus på följande målgrupper: vuxna och äldre, personer i behov av fysisk aktivitet på recept (FaR), och personer med intresse av mer avancerad personlig träning.

Studieår Utbildningens första studieår innefattar kurserna Idrottsvetenskap I och II, inriktning hälsa. Studierna består av olika former av fysisk aktivitet relaterade till hälsa samt studier i främst humanbiologi. Kurserna utgör en grund för kommande ämnesfördjupningar.

Det andra studieåret omfattar kurserna Folkhälsa I och II, inriktning fysisk aktivitet. Här studeras folkhälsa och folkhälsoarbete ur olika promotiva och preventiva perspektiv, inklusive beteendeförändringsstrategier. I flera moment ingår verksamhetsförlagd utbildning där studenterna i projektform praktiskt får pröva och tillämpa både det teoretiska och praktiska kursinnehållet.

Under det tredje studieåret fördjupas ämneskunskaperna ytterligare i kurserna Idrottsvetenskap III, inriktning hälsa respektive Folkhälsa III, inriktning fysisk aktivitet. Här ingår forskningsmetodik och att studenten skriver ett vetenskapligt inriktat examensarbete på grundläggande nivå inom kursen Idrottsvetenskap, inriktning hälsa, och presentera detta skriftlig och muntligt. Praktiska kunskaper i hälsofrämjande fysiska aktiviteter samt teoretiska kunskaper i idrottsmedicin fördjupas.

Kurser:

Studieår 1

Idrottsvetenskap I, inriktning hälsa

Idrottsvetenskap II, inriktning hälsa

Studieår 2

Folkhälsa I, inriktning fysisk aktivitet

Folkhälsa II, inriktning fysisk aktivitet

Studieår 3

Idrottsvetenskap III, inriktning hälsa

Folkhälsa III, inriktning fysisk aktivitet

Utbildningsplan

Utbildningsplan

Programkod: HAPED
Nivå: Grundnivå
Fastställd av: GUN - grund och avancerad nivå, 2018-12-12
Version: 1.0
Gäller från: HT 2019

Bild på högskolan

Kontakta GIH

För antagningsfrågor:
Kontakta antagningen

För studievägledning:
Kontakta studievägledningen

För frågor om programmen:
Kontakta utbildningsledaren för respektive program

För övriga frågor:
Kontakta studentexpeditionen

Intervju med Adam Elma

Bild på Adam ElmaEfter Guidettis uttalande efter EM-kvalmatchen mot Danmark skrev Adam Elma låten "Alla andra kan gå hem". När den lades på YouTube och Facebook hade den 50 000 visningar på tre dagar och när den lades upp på Spotify kom den på andra plats över Sveriges mest delade låtar. Det var då erbjudanden från skivbolagen började trilla in...

Adam El Mallah har alltid älskat fotboll och har spelat i Djurgården. Hans tidigare lagkamrat Simon Tibbling spelar i U21-landslaget och det var efter slutspelsmatchen i EM mot Danmark i juni som John Guidetti myntade dessa ord: "Vi är bäst i Norden. Nu ska vi spela EM-final. Alla andra kan gå hem." Det var dessa tre meningar som Adam utgick ifrån när han skrev låten "Alla andra kan gå hem" i somras.

– Jag klippte ut citatet, satt hemma och byggde denna låt. Efter tre dagar på Facebook hade 50 000 visningar på tre dagar den och alla efterfrågade hela låten. Jag gjorde klart låten och la jag upp den på SoundCloud och på YouTube.

Succé på Spotify

Det var i samband med detta som låten fick sitt stora genombrott. Flera hemsidor delade den, företag använder den och fotbollslag spelar den inför sina matcher. När låten lades upp på Spotify hade den inom tre veckor hamnat på andra plats av Sveriges mest delade låtar "Viral Toplistan" och låten höll sig där i 3 veckor. Nu började skivbolag kontakta Adam med förfrågningar.
– Jag fick rådet att anlita en advokat och tillsammans gick vi igenom alla förfrågningar och avtal för att välja ut det som är bäst för mig. Samtidigt valde jag mitt artistnamn "Adam Elma" då min fotbollstränare alltid kallade mig det.

Valde att söka till GIH

Adam Elma valde skivbolaget Playground Music som ska bidra med artister och låtskrivare till hans musikslingor. Förutom sin kärlek till musik går Adam hälsopedagogprogrammet vid GIH.
– Det var självklart för mig då jag är sportintresserad och jag ville börja studera på GIH. Här har ju de flesta landslagsledare gått!

Adam tycker att GIH är en familjär skola och lärarna håller hög klass, som till exempel Elin Ekblom Bak, Kristjan Oddsson och Karl Daggfeldt. Förebilden är Victor Stoltz som genomförde fystesterna när Adam spelade i Djurgården.
– Lektionerna ger väldigt mycket inspiration och praktiken bidrar till att sammanhållningen i klassen blir mer tajt.

Vill få fler av sina killkompisar att börja studera

Hälsopedagogprogrammet är en bred utbildning, vilket tilltalar Adam. Han försöker få fler av sina killkompisar att börja studera på GIH eftersom utbildningen blandar teori med praktik.
– En del av mina vänner sitter inomhus och pluggar när de i stället kan vara här och uppleva friluftsliv, vara utomhus, ha bästa undervisningen och ha roligt i klassen. 

Ta del av intervjun som Patrick Ekwall gjorde med John Guidetti efter slutsignalen

Adam Elmas "Alla andra kan gå hem" på Spotify

Intervju med Mia Wik

Bild på Mia WikAnledningen till att Mia Wik valde att börja studera på hälsopedagog-programmet är att hon vill hjälpa människor att förändra sin livsstil. Hon är en före detta makeupartist som fortfarande har intresse för det estetiska.

– Med både kost, näring och träning vill jag bidra till att fler mår bra. Jag är intresserad av det estetiska och det är min förhoppning att jag i framtiden kan kombinera det konstnärliga med det hälsosamma.

Mia har tidigare gått kurser inom fysiologi, hälsopedagogik, kost och fysisk aktivitet som medicin vid Karolinska Institutet och Stockholms universitet. När hon fick information om hälsopedagogprogrammet kände hon att det var en utbildning för henne. Hon sökte den, men då hon efter två veckor såg att hon hade ett missat samtal från GIH fick hon panik...
– Jag trodde jag hade missat chansen att komma in på GIH, men när jag ringde högskolan meddelade de att det fortfarande finns en möjlighet. Jag blev såklart jätteglad och begav mig samma dag till GIH.

Trots att det hade gått en vecka in på terminen kom Mia in på sista reservplatsen och insåg inte vilken tur hon hade förrän efteråt...
– Jag kom snabbt in i klassen trots att de redan haft de inledande sammanhållningsövningarna. Det är en tajt klass och vi har en bra sammanhållning.

"Jag kallar vissa för pantertanter"

Sedan 2005 har GIH Hälsoprojektet som vänder sig till personer äldre än 65 år. Det är ett forsknings- och utvecklingsprojekt där deltagarna får träna kostnadsfritt och genomföra hälsotester tillsammans studenterna. I Hälsoprojektet tränas seniorerna två gånger i veckan och Mia ansvarar för att träna dem en dag i veckan med två pass i styrketräning och en gruppträning.
– Jag har valt att kalla vissa seniorer för pantertanter för de är verkligen helt otroliga! De har en sådan energi, är sociala och aktiva. En av dem är 82 år, har bra hållning, är mån om sitt utseende och har alltid läppstift. Att träna dessa seniorer ger mig hopp om framtiden...

Fördelar och nackdelar med programmet

Fördelen med hälsopedagogprogrammet, enligt Mia, är att utbildningen täcker upp en lucka inom friskvården som behövs.
– Här gäller det att förhindra och att arbeta preventivt med hälsa och fysisk aktivitet för att motverka och lindra livsstilssjukdomar. Nackdelen med programmet är att det inte är säkert att det finns arbetstillfällen, men det gör det mer spännande och här gäller det att bara kreativ!

Och om det är någon som är kreativ så är det Mia... Hon sjunger i kör, syr och gör om möbler, lyssnar på musik, går på konserter och utställningar, skriver texter och poesi och tar stor del av det kulturella Stockholm. Mia har tidigare arbetat som makeupartist i tretton år och har fortfarande uppdrag. Hon har en konstnärlig ådra i sig, gillar att sminka sig, färga håret och ha piercing. Färger, former och det kreativa är signum för Mia. Hon har kroppssmycken som tatueringar, är intresserad av att måla och gillar inredning.
– Som tur är har min pojkvän samma intresse, vilket är bra då alla våra väggar är fulla med tavlor och prylar...

Intervju med Rasmus och Philippe

Bild på Rasmus Båverud och Philippe AfolaRasmus Båverud är 23 år och går på Hälsopedagogprogrammet.

På fritiden spelar han handboll på elitnivå i hans nuvarande klubb Ricoh. Laget leder Allsvenskan och siktar på Elitserien. Rasmus har Ingemar Linnéll som tränare, som för övrigt är lärare på GIH:s Sport Managementprogram.


Under den första studietiden pendlade han dagligen från Eskilstuna till GIH.
– Det blev jobbigt att i längden gå upp klockan halv sex för att hinna till skolan i tid. Men nu bor jag i en lägenhet i Högdalen, vilket känns fantastiskt skönt, säger Rasmus.

Anledningen till att Rasmus sökte till Hälsopedagogprogrammet var att en god vän till honom som gått detta program, berättade att hon var jättenöjd med utbildningen och idag har en bra anställning.

– Men det som slutligen bekräftade att jag valt rätt program var när jag hörde en kvinna på tåget till Stockholm pratade i telefon. Hon var snorig, hade feber och berättade för sin kompis att hennes chef tvingade henne att åka till jobbet. Det är hemskt när en chef tvingar en anställd som är sjuk att åka till jobbet. Det var då jag kände att jag i framtiden kan påverka sådana chefer att behandla sin personal med mer ödmjukhet och respekt.

Den främsta anledningen till att Rasmus valde att börja på Hälsopedagogprogrammet är att han i framtiden vill arbeta med hälsofrågor.
– Det spelar ingen roll om jag arbetar på ett gym, ett sjukhus eller en arbetsplats. Huvudsaken är att jag trivs med mitt jobb, kan fortsätta att satsa på handbollen och kan övertyga andra att leva ett mer hälsosamt liv.

Tillsammans med Philippe Afola, som också går på Hälsopedagogprogrammet, gör Rasmus sitt examensarbete på Volvo i Hallsberg som har 500 anställda. De gör en stor hälsoundersökning som innehåller frågor om personalens förslitnings- och belastningsskador, fysisk aktivitet och fritidssysslor och som ska hjälpa Volvo att förebygga ohälsa.

Philippe kom in på Hälsopedagogprogrammet via högskoleprovet och vill även han i framtiden ha ett huvudansvar för en arbetsgrupp eller på ett företag.
– Som hälsocoach eller hälsoprojektledare vill jag inspirera andra till att börja träna och jag är övertygad om att en bättre hälsa leder till ökad lönsamhet för företag, säger Philippe.

Film med Lisa och Josefine

De två studenterna Lisa och Josefine har i sitt examensarbete valt att starta en träningsgrupp med studenter från Stockholms universitet och KTH. Dessa har tränats tre gånger i veckan i sex veckor och testats både innan och efter träningsperioden. I filmen berättar både studenterna och deltagarna om hur de ser på examensarbetet.

Film om examensarbetet 

Bild på Lisa Svarling

Uppdaterad: 2019-09-24