För att du och dina studiekamrater ska kunna tillgodogöra er den digitala undervisningen på bästa sätt har GIH tagit fram tips och råd för möten via Zoom.
Dessa råd vänder sig till såväl lärare som studenter och gäller både vid digital undervisning och möten studenter sinsemellan. Läs mer under IT på GIH för information om hur du loggar in i Zoom
Vett och etikett vid undervisning via Zoom
- Förbered dig genom att i god tid ta fram länken till mötet.
- Logga in i god tid innan undervisningen/mötet börjar.
- Hitta en lugn miljö att sitta/stå i under mötena. Det är störande för övriga mötesdeltagare om någon rör sig i bakgrunden.
- Använd helst ett headset. Ett enkelt, exempelvis det som följer med mobilen fungerar utmärkt.
- Ha alltid kamera på och mikrofonen av (mutad), om inte din lärare/mötesledaren angett något annat. Vid pauserna kan kameran stängas av.
- Ha tillgång till anteckningsmaterial, kurslitteratur och ha kursytan i Canvas öppen under undervisningen.
- Undvik att äta och dricka under mötet.
- Följ lärarens/mötesledarens instruktioner om hur diskussioner ska föras och hur och när frågor kan ställas. Prata inte rakt ut, visa med handen att du vill få ordet.
- Ställ dina frågor i Zoom-chatten och läs andras inlägg innan du postar så inte någon annan har ställt samma fråga.
- Undervisning och möten i digital form fungerar som bäst när alla medverkande tar ett gemensamt ansvar.
Tänk också på
- Trådlös uppkoppling ger inte lika bra kvalitet på ljud och bild som kabelansluten internetuppkoppling (nätverkskabel).
- Om andra personer nyttjar uppkopplingen samtidigt som du kan det dra ner på hastigheten och därmed påverka ljud och bildkvalitet.