Dokumentation 2019

Många elever från gymnasieskolor och intresserade av GIH kom till årets Öppet hus. Här kunde de ta del av olika teoretiska och praktiska pass. I idrottshallen fanns även möjlighet att ställa frågor till medarbetare och studenter från GIH:s fem olika utbildningsprogram. Nedan finns kort information från föreläsningarna och nedan ett bildspel från olika aktiviteter.

Bild på Maria EkblomFysisk aktivitet och hjärnhälsa för unga

Forskaren Maria Ekblom berättade om hur otillräcklig fysisk aktivitet kombinerat med omfattande stillasittande ger dåliga fysiologiska förutsättningar för god psykisk hälsa och tankemässiga förmågor. Hon fortsatte sedan med att förtydliga var forskningsfronten ligger idag och betonade att GIH:s forskare undervisar om forskningsfronten i utbildningsprogrammen och på så sätt ger studenterna unik kunskap och kompetens. Här fick publiken lära sig att den senaste forskningen tror att fysisk aktivitet påverkar hjärnhälsan. Den senaste forskningen visar även att genom att introducera och vidmakthålla ett fysiskt aktivitetsmönster som gynnar hjärnhälsan på arbetsplatser, i skolan och inom elitidrotten kan man bäst stödja individer och grupper.

Bild på Kristjan OddssonPå GIH kan du bli personlig tränare

Lärare Kristjan Oddsson vid hälsopedagogprogrammet berättade att man efter den treåriga hälsopedagogutbildningen nu även kan bli personlig tränare. Då det idag inte finns någon nationell policy eller myndighet som organiserar personliga tränare, har GIH presenterat delar av sin hälsopedagogutbildning för den europeiska organisationen Europeactive, som kvalitetsgranskar olika fitnessutbildningar. Innehållet i GIH:s utbildningar motsvarar mer än väl dessa krav och därför utfärdar GIH ett eget intyg för personliga tränare. I och med detta ökar anställningsbarheten för hälsopedagogerna från GIH. Hälsopedagogstudenten David Liu berättade att utbildningen hjälpt honom att börja arbeta som personlig tränare som konsult och att GIH:s PT-certifikat är mycket efterlängtat för många studenter.

Maximera muskeltillväxten med dina matval

Bild på Sebastian EdmanDoktorand Sebastian Edmans föreläsning handlade om maximering av muskeltillväxt med dina matval. För att få bästa effekten bör det vara en balans vad gäller kalorier där vi inte ska äta vare sig för mycket eller för lite. Detsamma gäller makronutrienterna protein, kolhydrater och fett. Om majoriteten av maten vi äter är sund kan vi ibland unna oss att äta skräpmat. För den som är intresserad av detaljer kan proteinintaget spritt ut under dagen ge en extra skjuts, så även om mer kolhydratrik kost äts runt själva träningspasset. Vissa kosttillskott såsom kreatin och koffein kan även ge dig lite extra resultat, men effekten av dessa kan inte motverka en i övrigt undermålig diet.

Ta del av presentationen

Bilder från olika aktiviteter

Se bilder nedan från de olika aktiviteterna som erbjöds i Idrottshallen.

Bild från Öppet hus Bild från Öppet hus Bild från Öppet hus
Bild från Öppet hus Bild från Öppet hus Bild från Öppet hus
Bild från Öppet hus Bild från Öppet hus Bild från Öppet hus
Bild från Öppet hus Bild från Öppet hus Bild från Öppet hus
Bild från Öppet hus Bild från Öppet hus Bild från Öppet hus