• Gå till sidans innehåll
  • Logga in
  • Translate
  • In English
  • Press
  • Webbkarta
  • Kontakt
Till Startsidan - Gymnastik och idrottshögskolan GIH-logotype Till Startsidan
Sök
  • Startsida
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om GIH
  • Bibliotek
Ok
Samverkan
  • Böcker av GIH:s personal
  • Evenemang vid GIH
  • Filmer om samverkan
  • GIH i Almedalen
  • GIH Innovation
  • Idrotts- och hälsokonventet
  • Riksidrottsuniversitet Stockholm
  • Samverkan och uppdrag
    • Beställ föreläsningar
    • Beställ utbildning
    • Samverkansprojekt och utredningar
      • Den dagliga dosen
      • GEN-PEP
      • Nationella rekommendationer för barn och unga
      • Skolsteget
      • ULF – Praktiknära skolforskning
        • ULF-projekt i Haninge och Järfälla
          • Kontaktpersoner för ULF-projekten
  • Stöd GIH
  • Träning och hälsoprojekt
  • Träningsupplägg
  • Öppna föreläsningar
Du är här:
  1. Startsida
  2. Samverkan
  3. Samverkan och uppdrag
  4. Samverkansprojekt och utredningar
  5. ULF – Praktiknära skolforskning
  6. ULF-projekt i Haninge och Järfälla

ULF-projekt i Haninge och Järfälla

Ett av många ULF-projekt som pågår i kommunerna Haninge och Järfälla handlar om hur måluppfyllelse, betyg och motivation påverkas om elever på gymnasiet får möjlighet att välja en inriktning på ämnesinnehållet i kursen Idrott och hälsa 1.

Bild på gymnasieelever

Gymnasieelever under en av lektionerna i Idrott och hälsa. 

Lärare i idrott och hälsa, lärarutbildare och forskare från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, samverkar i projektet som initierades av kollegiet på Fredrika Bremergymnasiet. Syftet med den praktiknära studien är att undersöka hur elevers inflytande i form av självbestämmande, det vill säga val av inriktning, kan påverka elevens delaktighet, motivation och intresse samt måluppfyllelse och betygsnivå.

När eleverna själva får välja

I studien ingår fem klasser från Fredrika Bremergymnasiet i Haninge kommun. I början av höstterminen 2020 fick eleverna möjligheten att göra ett val mellan dessa fem inriktningar:

  • Dans och träning till musik,
  • Bollspel,
  • Styrketräning,
  • Hälsa, motion och mental träning samt
  • Friluftsliv

Dessa var utgångspunkter för lärandemålen inom rörelse och fysisk aktivitet i ämnet Idrott och Hälsa.

De fem klasserna representeras av gymnasieprogrammen:

  • Barn och fritid,
  • Fordon och teknik,
  • Ekonomi samt
  • Naturvetenskap

Fem lärare ingår i studien. Hela studien löper över två år och omfattar hela kursen Idrott och hälsa 1. Upplägget innebär att klasserna blandas från de olika gymnasieprogrammen beroende på inriktningsvalet. Således kommer alla fyra terminer läsas i dessa inriktningsgrupper. Utfallet av intressevalen resulterade i att två grupper läser ”Bollspel”, en grupp läser ”Dans och träning till musik”, en grupp ”Styrketräning” och en grupp ”Hälsa, motion och mental träning”. Det var för få som valde ”Friluftsliv” och därför blev det dubbla grupper med bollspelsinriktning. Några av eleverna fick sitt andrahandsval. Hur detta påverkar studiens utfall kommer givetvis att uppmärksammas.

Enligt kursplan och egen utformning

Valet innebär att eleven läser kursen Idrott och hälsa enligt kursplan och det centrala innehållet, men utformningen av lärandeaktiviteterna utgår från den valda inriktningen. Om eleven till exempel väljer ”Dans och träning till musik” så kommer eleven till stor del möta olika tränings- och rörelseformer som just utgår från dans och träning till musik, som till exempel cirkelträning, zumba och boxercise. Eleven kommer också att få skapa egna danskoreografier och prova på olika former av sällskapsdanser som bugg, samba och salsa. Till detta ingår övriga obligatoriska moment som HLR, ergonomi och friluftsliv och ett urval av andra rörelseformer och idrottsaktiviteter. På motsvarande sätt fördjupas kunskaperna i de andra inriktningsvalen.

Studien är i full gång med de covid-19-anpassningar och den distansundervisning som präglar gymnasieskolans verksamhet just nu. Här kommer det även att finnas anledning att särskilt utvärdera elevernas upplevelse av hur distansundervisningen har påverkat deras motivation och delaktighet.

Interaktiva digitala läromedel

Andra ULF-projekt som är igång vid Fredrika Bremergymnasiet i Haninge kommun är:

  • Interaktiva läromedel för ökad måluppfyllelse i kursen idrott och hälsa 1 bland elever på yrkesinriktade gymnasieprogram
  • Bedömningsprocesser inom kunskapsområdet friluftsliv – ett kollegialt utvecklingsarbete.

Även dessa projekt sker i samverkan mellan lärare i Haninge, lärarutbildare och forskare på GIH.

Rörelse för bättre inlärning

I Järfälla kommun pågår fyra ULF-projekt i grundskolan. Projektet ”Rörelse för bättre inlärning” är en stor och omfattande studie som har tagit sin utgångspunkt i pulsbaserad regelbunden träning. Inom ramen för ULF-avtalet och i samverkan med GIH genomförs en delstudie där elevers upplevda koncentrationsförmåga och uppnående av lärandemål undersöks med hjälp av både kvalitativa och kvantitativa analyser.

Projektet ”Utökad undervisningstid i ämnet Idrott och hälsa – från beslutsprocesser till implementering” syftar till att utvärdera om och hur olika skolor har hanterat och fördelat de 100 timmar som 2019 återfördes till timplanen för ämnet Idrott och hälsa i grundskolan.

Möjligheternas arena

Ytterligare två projekt i Järfälla kommun pågår där fokus är riktat mot förändringspedagogik och inkludering. Det ena handlar om undervisning i friluftsliv och utevistelse, ”Möjligheternas arena – platsens betydelse för lärande och hälsa i friluftsliv och utevistelse”. Studien syftar till, att med hjälp av aktionsforskning som metod, undersöka och utveckla elevers uppfattning och erfarenheter av det platsnära friluftslivets och utevistelses påverkan på hälsa och välbefinnande.  Platsresponsiv pedagogik har använts som verktyg för att utveckla transformativa och inkluderande lärprocesser.

Allsidig rörelseförmåga

Det fjärde projektet i Järfälla har i syfte att utveckla elevers allsidiga rörelseförmåga genom att inom ramen för undervisningen integrera undervisningsområdena bollekar och rörelse till musik. Projektet heter ”Inkluderande undervisning inom kunskapsområdet allsidig rörelseförmåga - undervisningsdesign i ämnet idrott och hälsa”. Här prövas en design av ett lektionsinnehåll som har utformats av lärare och forskare på GIH tillsammans med lärare i grundskolan i Järfälla kommun. Innehållet tar utgångspunkt i begreppet BRESS – Body, Relations, Effort, Shape and Space som utgår från Labans dans- och rörelseteorier samt undervisnings-/inlärningsteorier inom bollspel och bollekar, Teaching Games for Understanding, TGfU. Här prövas en utformad lektionsserie om sju lektioner där varje lektion genomförs två gånger. Lärarna följer sin egen genomförda undervisning och elevernas reaktioner och lärande genom att skriva loggböcker, både inför och under genomförandet. Undervisningen med det nya upplägget startade i vecka 45 och pågår till och med terminens slut 2020. 

Om ULF-avtalen i Haninge och Järfälla

De båda avtalen som skrevs med Haninge respektive Järfälla kommun och GIH utgår båda från ett ’bottom-up’-perspektiv. Lärare, lärarutbildare och forskare vid GIH träffades vid ett flertal tillfällen för att synliggöra problembilder och utmaningar inom ämnet Idrott och hälsa. I dessa samtal har det kommit fram ett behov av att utveckla det kollegiala lärandet på ett systematiskt sätt, men också en önskan om att få utveckla och pröva didaktiska modeller och verktyg för en ökad inkludering och måluppfyllelse. Samtalen kom att bilda en viktig utgångspunkt för de projektidéer som till slut valdes ut och igångsattes inom ramen för ULF-avtalen. Här skiljer sig dessa avtal från andra ULF-avtal där en mer traditionell form av utlysning av forskningsmedel har skett för att initiera praktiknära studier.

Kontaktpersoner för de olika ULF-projekten (länk)

  • Senast uppdaterad av: Louise Ekström 2020-12-14

Copyright © 2021

Gymnastik- och idrottshögskolan,
Lidingövägen 1, vid Stockholm Stadion
08-120 537 00  

  • Om webbplatsen
  • Personuppgifter
  • Cookies
  • Mejla registrator
  • Kontakta oss
  • Nödsituationer
  • GIH
  • GIH Biblioteket
  • GIH Friluftsliv
  • YouTube GIHuniversity