I 2020-2021 års kvalitetsrapport har Utbildnings- och forskningsnämnden sammanställt resultat som framkommit i externa och interna granskningar och uppföljningar av verksamheten:
- Universitetskanslersämbetets lärosätesgranskning 2018,
- GIH:s självvärdering inom ramen för Universitetskanslersämbetets tematiska utvärdering av högskolornas arbete med breddad rekrytering,
- Tillsynsbeslut från Diskrimineringsombudsmannen,
- Studiemiljöenkät samt
- Kurs- och programanalyser.
Eftersom läsårets kvalitetsarbete särskilt ägnats åt uppföljningar av högskolans utbildningar och utbildningsmiljö pekar Utbildnings- och forskningsnämnden ut sju specifika kvalitetsstärkande åtgärder och strategiska satsningar för att stärka och kvalitetssäkra utbildningsuppdraget.
GIH bör arbeta med att:
- stärk idrottsvetenskap som akademiskt ämne,
- kvalitetssäkra och utveckla kurs- och utbildningsplaner,
- öka svarsfrekvensen på studentvärderingar,
- analysera studentavbrott,
- stärk forskarutbildningen,
- stärk den högskolepedagogiska kompetensen,
- skapa en struktur för internationaliseringsarbetet samt
- aktiva åtgärder för att motverka diskriminering och främja likabehandling.
Kvalitetsrapporten beslutades av Utbildnings och forskningsnämnden 21 oktober och överlämnades därefter till rektor som ett stöd i verksamhetsplanering inför 2022.
Kvalitetsrapport 2020-2021 finns även att läsa i sin helhet.
Quality assurance report 2020-2021 - English summary