I högskolelagen 1 kap § 5 anges att universitet och högskolor i sin verksamhet aktivt ska främja och bredda rekryteringen till högskolan.
På uppdrag av regeringen har Universitetskanslersämbetet (UKÄ) under 2019-2022 utvärderat hur lärosätena arbetar med breddad rekrytering. Utvärderingen är en tematisk utvärdering som ingår som en del i UKÄ:s nationella system för kvalitetssäkring av högre utbildning.
Utvärderingen av breddad rekrytering omfattar bedömningsområdena styrning och organisation samt utformning, genomförande och resultat. Inom respektive bedömningsområde finns ett antal öppna utvärderingsfrågor där varje lärosäte analyserar och värderar sitt interna arbete på alla utbildningsnivåer utifrån lärosätes specifika profil och förutsättningar. Varje lärosäte har sammanfattat sitt arbete med breddad rekrytering i en självvärdering som avslutas med en SWOT-analys med styrkor och svagheter respektive utmaningar och hinder för arbetet med breddad rekrytering.
GIH:s Utbildnings- och forskningsnämnd har sammanställt en självvärdering i samråd med högskoleledning, institutioner och studenter vid högskolan (GIH 2020/48). I självvärderingen ingick en översiktlig analys av GIH:s studentpopulation utifrån geografisk spridning, kön, ålder, föräldrars utbildningsnivå och nationell bakgrund. Analysen visar att GIH har en bredd i sin studentpopulation, med undantag för en geografisk centrering kring Stockholm och närliggande regioner. I självvärderingen lyftes även fyra exempel på GIH:s arbete med breddad rekrytering:
- kontakter med ungdomsskolan och idrottsrörelsen inom ramen för tränarprogrammet, där insatser gjorts för att bredda rekryteringen avseende kön,
- marknadsföringsinsatser för utbildningsprogram, där mångfald i representationen inom rekryteringsaktiviteter genomsyrar de marknadsföringskanaler som används,
- utveckling av anpassad träning och parasport inom utbildning och forskning som ett sätt att på lång sikt påverka såväl idrottsrörelsen som undervisningen inom idrott och hälsa i skolan samt bidra till en breddad rekrytering till högskolan avseende personer med funktionsnedsättning,
- GIH:s arbete med breddat deltagande i utbildningen, d v s att stödja studenter att genomföra sina studier. Exempel som lyftes var införande av introduktionskurs i akademiska studier samt mentorer inom samtliga utbildningsprogram.
Självvärderingen lämnades in till UKÄ i april 2021.
Universitetskanslersämbetets bedömning
En bedömargrupp har granskat underlaget och i ett yttrande lämnat bedömningar och graderade rekommendationer om vad respektive lärosäte bör och kan göra i sitt arbete med breddad rekrytering utifrån självvärderingen. Rapporten publicerades i februari 2022.
Enligt bedömargruppen bör GIH:
- göra en tydligare tolkning av vad breddad rekrytering innebär utifrån lärosätets specifika förutsättningar, och utarbeta övergripande strategiska mål,
- formulera uppföljningsbara mål i arbetet med breddad rekrytering,
- formulera tydligt identifierbara målgrupper för arbetet med breddad rekrytering,
- ta fram tydliga rutiner och processer för arbetet med breddad rekrytering,
- systematiskt utveckla aktiviteter och koppla dem till mål för arbetet med breddad rekrytering och för identifierade målgrupper,
- utveckla arbetet med att följa upp aktiviteter som görs för att bredda rekryteringen och resultatet som uppnås, för att kunna dra lärdomar och återkoppla dessa till verksamheten,
Vidare menar bedömargruppen att GIH kan:
- utveckla samarbetet med idrottsrörelsen för att nå underrepresenterade grupper,
- engagera alumner för att nå nya grupper av presumtiva studenter,
- överväga namnbyte på tränarprogrammet och hälsopedagogprogrammet som ett sätt att attrahera både kvinnor och män till respektive utbildning,
- förankra arbetet med breddad rekrytering genom exempelvis ett formaliserat råd med bred representation i verksamheten inklusive studenter,
- använda statistik mer i uppföljningarna, exempelvis från databasen Bak- och framgrund.
Högskolestyrelsen har uppdragit åt Utbildnings- och forskningsnämnden att analysera utfallet av UKÄ:s utvärdering och sammanställa en åtgärdsplan.
Underlag
GIH:s självvärdering
UKÄ:s yttrande om GIH
Fullständig rapport över uppdraget ligger på UKÄ:s hemsida