Professor Björn Ekblom om löpning eller styrketräning är bäst för hälsan.

Nyheten publicerad | 2020-03-25

Bild på Björn EkblomProfessor Björn Ekblom uttalar sig i Sportamore om löpning eller styrketräning är bäst för hälsan. Många hälsoexperter tycker att en kombination av löpning och styrketräning är det bästa för kroppen. Men du får ut helt olika saker av de två träningsformerna. Löpning kan bland annat lindra stress och ångest medan styrketräning har sina fördelar i att förebygga belastningsskador.

Vad är egentligen bäst, löpning eller styrketräning?
– Vissa fördelar kan vara större vid konditionsträning än vid styrketräning, men det är marginellt. Båda har positiva hälsoeffekter, som baseras mest på vilken individ du är och hur ofta du tränar. Men ja, löpning ger lite bättre allmänmedicinska fördelar, säger Björn Ekblom som är professor i fysiologi vid GIH.

Hur menar du då?
– Det har främst att göra med hjärtat och blodcirkulationen, som syresätter muskler och hjärnan, vilket förbättrar hjärnans aktivitet. Sedan förbättras till exempel matsmältningen också av löpning och annan konditionsträning.

Man har länge vetat att just löpning är ångestdämpande. Till viss del skiljer sig löpning och styrketräning åt där. Hur förbättrar löpning den mentala hälsan?
– Det kan bero på att du löptränar i andra miljöer än du styrketränar. Är du ute i parken eller skogen så ger det andra effekter från omgivningen, andra intryck. Men till ganska stor del kan du få samma effekt av styrketräning.

Vilka fördelar finns det med styrketräning?
– Styrketräning möjliggör för att kunna fokusera på andra saker, så som till exempel belastningsbesvär i rygg eller axlar. Styrketräning hjälper också till i förebyggande syfte, och stärker kroppen på ett sätt som löpning inte gör. Smidighet och styrka skulle jag säga är det du inte kan få ut av löpning.

Så, det ena klarar sig inte utan det andra?
– Alla idrottare och motionärer behöver både och. Styrketräning är främst muskelbyggande, medan löpning och annan konditionsträning handlar om uthållighet. För alla löpare är det exempelvis helt avgörande att ha en stark bål och rygg, för att du ska orka hålla hållningen uppe under längre distanser.

Läs artikeln på Sportamore