Elin Ekblom Bak om träning för hjärtat

Nyheten publicerad | 2020-02-13

Bild på Elin Ekblom BakElin Ekblom Bak är intervjuad i Sportamore magazine om hur du kan träna ditt hjärta. I artikeln står att läsa att det finns mängder med tips på hur du upprätthåller en sund livsstil i form av träning och kost.

Även stress och återhämtning är heta ämnen som det pratas om i en större utsträckning idag än någonsin tidigare. Trots det är det lätt att glömma vårt viktigaste organ, nämligen hjärtat. Precis som andra muskler i kroppen kan hjärtat nämligen bli överbelastat om det inte är tränat.
– Hjärtats uppgift är att pumpa runt blod i vår kropp via vårt kärlsystem, exempelvis med syre till våra arbetande muskler. Om du lever ohälsosamt blir kärlen stelare och trängre än vad de normalt skulle vara, inte mjuka och fina som de är när vi föds. Då blir arbetet tyngre för hjärtat, säger Elin Ekblom Bak.

Träning för att stärka ditt hjärta

All konditionsträning där du får upp pulsen är bra för hjärtat.
– Man brukar mellan tummen och pekfingret säga att du konditionstränar hjärtat när du kommer över 60 procent av din maximala kapacitet, vilket brukar vara då du blir andfådd och något svettig.

Hjärtat blir starkare och växer till sig när du tränar, och blir bättre på att pumpa ut det syrerika blodet i kroppens kärl, så att du kan röra dig som du vill.
– Hjärtat behöver då inte slå lika många gånger för att pumpa ut blodet, det behöver inte ta i lika mycket. Därför sjunker din vilopuls när du har ett tränat hjärta, eftersom det inte behöver slå lika många gånger i vila. Att kolla vilopulsen är i övrigt ett bra tips på hur du kan kolla om din konditionsträning gett resultat. Det är tacksamt att hjärtat inte behöver gå på högvarv och är mindre belastat i vila.

Läs hela artikeln här