Malin Åman om idrottsskador för tjejer och killar

Nyheten publicerad | 2019-05-16

Bild på Malin ÅmanMalin Åman, affilierad forskare vid GIH, uttalar sig i P4 Stockholm om idrottsskador för tjejer och killar. Tjejer inom fotbollen löper betydligt högre risk att drabbas av knäskador än killar och idag saknas både nationell statistik och riktlinjer för skador inom idrotten.
– När det gäller idrottsskador finns det inga policir eller riktlinjer för förbunden att de måste jobba med frågorna eller hur de ska förebygga idrottsskador.

Det är vanligare till exempel att tjejer inom fotbollen får allvarliga knäskador än killar när de kommer in i puberteten. Därför togs Knäkontroll fram av Svenska fotbollförbundet och ett försäkringsbolag. Fotbollsspelaren Tessan Franzén från Tyresö FF f-15 berättar att det är vanligt med skador under matcherna men att Knäkontroll hjälper.
– Det är knän och fötter som rygg som skadas mest, men vi kör Knäkontroll innan varje träning så det har blivit bättre, säger hon.

Knäkontroll har effekt

Ny forskning från Malin Åman visar att Knäkontroll innan och efter det att Svenska Fotbollförbundet införde det i alla tränarutbildningar år 2010 har haft effekt. Efter det att Knäkontroll infördes visar resultatet att för tjejer inom flickfotbollen har knäskadorna minskat med 21 procent och korsbandsskador med 14 procent.

I dag finns det dock bara riktlinjer inom idrotten när det gäller dopning men inte för skador och det saknas nationell statistik. Malin Åman är kritisk:
– Det saknas fortfarande statistik och allra bäst vore om det fanns ett nationellt register för att följa upp skadorna under tid för att se vilka som är de vanligaste skadorna och hur vi kan förebygga dessa. Idag vet vi inte exakt hur stort problemet är.

Lyssna på inslaget i P4 Stockholm

Malin Åman var även med i Lilla Sportspegeln den 4 april och där instruerade hon tre unga personer om hur de bäst kan undvika att bli skadade.
– Man får skador antingen om det händer en olycka eller en akut skada som att man vrickar foten eller ramlar och slår sig. Skador uppstår även över tid så det blir en överbelastningsskador på kroppen. De vanligaste överbelastningsskadorna är axlar, rygg och fötter.

Om man har fått en fotledsvrickning ska man gå till en fysioterapeut för att få hjälp med övningar som gör att man kan gå tillbaka till sin idrott.
– Det viktigaste är att lyssna på kroppen. När man känner att det gör ont ska man avbryta. Det är även bra att träna allsidigt med olika funktioner som styrka, kondition, balans och kroppskontroll. Vad gäller skador får generellt inte små barn skador utan det är först vid puberteten som de akuta skadorna uppkommer. Tjejer kommer tidigare i puberteten och de får även mer allvarliga knäskador tidigare.

Enligt barnen ligger ansvaret på tränarna, föräldrarna och det är även upp till en själv, det vill säga allas ansvar.

Se hela inslaget från Lilla Sportspegeln