Elin Ekblom Bak om cancer och träning

Nyheten publicerad | 2019-02-18

Bild på Elin Ekblom BakVilken betydelse har fysisk aktivitet för de med cancer? Den frågan ställer sig cancerfonden som på sin webbplats har tre webbinarium som handlar om träning före, under och efter en cancerbehandling.

Elin Ekblom Bak är en av dessa forskare som berättar om att det är vetenskapligt bevisat att fysisk aktivitet minskar risk för cancer. I filmen berättar hon om att i framtiden kommer vi att leva längre, men flera av oss kommer att leva med fler sjukdomar, som till exempel cancer. En studie från England på män och kvinnor över 65 år visar att om bara tio år så har vi en ökning med 50 procent vad gäller hjärt-kärlsjukdomar, typ 2-diabetes och cancer. Om man lägger till ytterligare tio år till så är ökningen ännu mer markant.

Kan undvikas med fysisk aktivitet

Det positiva är att de flesta av dessa sjukdomar kan vi undvika genom hälsosamma val. Om man tittar på WHO:s lista över de vanligaste riskfaktorerna för förtida död så hittar vi högt blodtryck, högt blodsocker, övervikt, dåliga kostvanor och låg fysisk aktivitet. Fem oberoende faktorer som vi kan påverka genom att vara fysiskt aktiva. Vad är så fysisk aktivitet? Allt från att småröra dig till att springa för fullt – alla muskelrörelser är fysisk aktivitet. Man kan säga att fysisk aktivitet är som ett mirakelpiller där de flesta organ i kroppen har effekt som mental hälsa, funktionen mellan sömn och koncentration till hur hjärtat fungerar, blodet och kärl samt ämnesomsättning och muskler i benen blir starkare. Man brukar rekommendera 150 minuter i veckan av medelintensiv fysisk aktivitet, vilket innebär 30 minuter varje dag då man ska komma upp i mer intensiv aktivitet, där hjärtat börja slå och man blir lite varm. – det kan vara svårt att hålla ett samtal gående. Detta är ett bra riktmärke för då vet man att aktiviteten är medelhög fysisk aktivitet. Två gånger i veckan rekommenderas med muskelstärkande träning, vilket inte betyder att gå på ett gym utan att gå i trappor eller göra några knäböj på stället.

Tre vardagliga system

Man säger att i dagens rörelsemönster finns tre system som stillasittande, lågintensiv rörelse och medelhög fysisk aktivitet. Genom att mäta hur mycket svenska kvinnor och män rör sig har vi använt accelerometrar som de bar på höften. Här visade det sig att en liten tårtbit under dagens rörelsemönster var när de rörde sig medelhög intensiva fysiska aktivitet. Ungefär sju procent når upp till de dagliga rekommendationerna på 30 minuters aktivitet per dag. Då finns ungefär 23,5 timmar kvar till att göra annat. Vi såg även att de satt stilla i ungefär två tredjedelar av dagen. Kvar en tredjedel av dagen har vi den lågintensiva vardagliga aktivitet som rör dig i korridoren, tar trappor, tar en promenad eller städar hemma. Det här är oerhört viktigt att alla får till någon gång per dag.

Mer stillasittande - ökad risk

Vad gäller cancerspecifik forskning ser vi att de som sitter mer har en ökad risk för cancer som livmoderskropps-, tjocktarms- och bröstcancer. Vi ser också att fysisk aktivitet har en positiv påverkan på alla typer av cancer. Ett sätt att påverka politiker att göra något åt är att förmedla att samhället och sjukvården tjäna pengar på de som är fysiskt aktiva. En amerikansk studie undersökte personer som elva år efter sin cancerdiagnos var fysiskt aktiva jämfört med de som inte var fysiskt aktiva såg man att hälso- och sjukvården och samhället mindre pengar för de som tränade.

Hälsoekonomiska fördelar

Vad kan vi konkret – i samhället finns en miljö som inspirerar till rörelse, som närliggande grönområden, gång- och cykelmöjligheter och på arbetsplatsen ska det finnas uppmuntrande rörelser som stå- eller gåmöte. Själv kan du hitta din egen inre motivation som inspirerar dig till rörelse som att leka med barnen eller barnbarnen, gå ut med hunden, påta i trädgården, gå en golfrunda, fixa med bilen eller gå ner i affären för att handla. Se bara till att kroppen får röra på sig varje dag, varje vecka, varje månad, varje år i resten av ditt liv – det gör skillnad!

Se hela filmen på Cancerfondens webbplats