Cecilia Åkesdotter om mentala förberedelser inför högskoleprovet

Nyheten publicerad | 2019-04-08

Bild på Cecilia ÅkesdotterRedo för högskoleprov? Eller är du mitt inne i perioden av nationella prov eller mastiga tentor? Idrottare hör till dem som mer än någon annan vet att matchen eller loppet ofta avgörs av antalet träningstimmar.

Med rätt förberedelser kan du redan vara halvvägs uppe på pallen. Men när hjärnspökena spelar dig ett spratt kräver prestationen också ett fokuserat psyke.
– När vi är pressade har vi en tendens att tänka negativt. Då är det viktigt att stanna upp och tänka var uppmärksamheten borde vara någonstans, säger Cecilia Åkesdotter, idrottspsykologisk rådgivare och doktorand vid Gymnastik och idrottshögskolan.

Gå in med större självförtroende

Hon har själv tävlat på elitnivå och vunnit VM-guld i taekwondo. Nu hjälper hon bland annat orienterarna i det svenska landslaget att prestera på topp. Precis som i idrottsvärlden ser hon tidigare framgångar som det enskilt viktigaste för att lyckas på provet.
– Det finns inget som slår tidigare erfarenheter av att själv ha lyckats. Har man tagit sig igenom orddelen flera gånger och känner att man blir bättre och klarar fler ord, då är det naturligt att man går in med ett större självförtroende.

Låt tankarna stanna kvar i rummet

En del av förberedelserna borde också vara att försöka avdramatisera nervositeten inför själva provet, tycker hon.
– Det är viktigt att se det som naturligt och att inte bli rädd över spänningar i kroppen. Att vara medveten om att vissa tankar och känslor dyker upp kan göra det enklare att hantera.

Väl i provsalen när hjärnspökena får dig att tvivla på dina kunskaper är det viktigt att tankarna stannar kvar i rummet. Låt dem inte vandra i väg mot negativa antagningsbesked till drömutbildningen.
– Ta tillbaka uppmärksamheten till uppgiften du gör för stunden och det du kan påverka. Det kan du behöva göra flera gånger.

"Se dig själv lyckas"

Den friidrottsintresserade har säkert lagt märke till flera höjdhoppares förberedelser inför ett hopp. Händer som med frenetiska slag mot benen försöker förbereda dem för hoppet, och ögonen som ser höjdhopparen själv ta fem-sex steg och sedan segla över ribban. Att för sin egen blick se sig själv lyckas skulle kunna fungera även i provsalen, säger Cecilia Åkesdotter.
– Jag vet inte vad forskningen om just prestationen vid prov säger, men det går säkert att överföra många idrottares förberedelser även här. Att tänka på vad du vill göra, att du vill arbeta metodiskt, ta fråga för fråga och inte bli stressad – det skulle kunna vara en hjälp.

Dagsformer påverkar

Till sist kommer frågan om dagsformen. Även om du på din egen kammare får 2,0 och kan rabbla Svenska akademins ordlista utantill kan du ha en dålig dag. Men känslor och tankar säger sällan något om hur det faktiskt kommer att gå.
– Man kan notera att tanken finns där, men det blir bara ett problem om du gör någonting annorlunda. Om du följer din plan kommer det inte ha någon stor påverkan på resultatet, konstaterar Cecilia Åkesdotter.

Artikeln har skrivits av TT och har publicerats i en mängd tidningar som Svenska Dagbladet