Carla Nooijen i New York Times

Nyheten publicerad | 2019-06-17

Bild på Carla NooijenCarla Nooijen är projektforskare vid GIH och är intervjuad i New York Times om hur lång tid som krävs att vara i naturen för att få bättre hälsoeffekter. Anledningen till att Carla Nooijen blev intervjuad var för att en artikel som var publicerad i Nature i samma forskningsämne som Carla forskar kring.

Forskare har kommit fram till att vara i parker, vandra i skog och mark eller tillbringa en helg vid en sjö kan sänka stressnivåer, minska blodtryck och risk för astma, allergier, diabetes och hjärt-kärlsjukdom. Samtidigt förstärks den mentala hälsan och livslängd ökar.

Vanligt förskriva tid i naturen

Läkare runt om i världen har även börjat förskriva tid i naturen som ett sätt att förbättra patienternas hälsa. En fråga kvarstår: Hur länge eller hur ofta ska du vara i naturen för att nå och få dessa fördelar? Finns det en rekommenderad dos? Hur mycket utomhus i naturen är tillräcklig?

Enligt en tidning som publicerades torsdagen i tidskriften Scientific Reports (länka artikeln) är svaret cirka 120 minuter per vecka. Studien undersökte data från nästan 20 000 personer i England som deltog i Monitor of Engagement med Natural Environment Survey från 2014 till 2016. Här fick de själva registrera sin aktivitet under den senaste veckan. Det visade sig att människor som tillbringade två timmar eller mer i veckan utomhus upplevde att de hade bättre hälsa och större välbefinnande än människor som inte gick ut överhuvudtaget.

Undersök vanor över tid

Att reda ut den exakta orsaken till dessa hälsofördelar är svår. Är det bra att uppmuntra till fysisk aktivitet i naturen? Skulle något som får dig från soffan och bort från skärmarna förbättra din hälsa? Eller är hälsosammare, lyckligare människor helt enkelt mer benägna att spendera tid utomhus?
– De flesta studier som säger detta är tvärsnitt, det vill säga de tittar bara vid en tidpunkt. Genom att undersöka vanor vad gäller tid i naturmiljöer över en tidsperiod kan hjälpa till att belysa de möjliga mekanismerna, säger Carla Nooijen, forskare vid Gymnastik- och idrottshögskolan, vars forskning har undersökt effekterna av naturmiljöer.

Friluftsliv – en del av svenskars vardag

Att skriva ut recept för naturvistelser växer i popularitet. I Sverige är friluftslivet inblandat i vardagen – allt från att cykelpendla till att koppla av vid stränder och bassänger. Här finns till och med friskvårdsbidrag som är tänkt att bidra till att öka den hälsosamma livsstilen.

Carla Nooijen fick förra året SCIF:s lilla vetenskapliga pris med anledning av hennes forskning inom rörelse för olika grupper med funktionsnedsättning, även inkluderande paralympiska idrott som paracykling.

Läs hela artikeln i New York Times