Staffan Hultgren om hur man kan få omotiverade elever att få tillbaka lusten

Nyheten publicerad | 2016-11-23

Bild på Staffan HultgrenI tidningen MiVida uttalar Staffan Hultgren sig om att den svenska skolan länge har koncentrerats på metoder och resultat med fokus på fakta.

– De som inte är motiverade får dåliga resultat och då löser man det med hårdare tag, regler och ordning. I stället bör man fokusera på ungdomars behov och att hjälpa dem att hitta motivationen.

Som han ser det är det tre saker ungdomar behöver lära sig.

– Det handlar om att träna upp den empatiska förmåga, att lära sig att tänka i konsekvenser som att om jag gör något, hur blir det då? De ska även lära sig vad strategier är som hur gör jag för att få till en förändring och hur man praktiskt tillämpar dessa strategier i skolans vardag. Har man inget av det här då är man ofta helt omotiverad till att gå i skolan.

Om man däremot jobbar aktivt med de tre områdena är det "relativt enkelt" att få eleverna motiverade, enligt Staffan Hultgren.

– Då kommer också glädjen tillbaka. "Dina lektioner vill jag vara närvarande på. Du ser något hos mig som jag inte ser. Det vill jag förstå". Då skapar man goda förutsättningar för motivation till de flesta ämnena i skolan.

Läs hela artikeln i Mivida där även Alva Appelgren, doktorand vid KI, och Joanna Giota, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, uttalar sig.