• Gå till sidans innehåll
  • Logga in
  • Translate
  • In English
  • Press
  • Webbkarta
  • Kontakt
Till Startsidan - Gymnastik och idrottshögskolan GIH-logotype Till Startsidan
Sök
  • Startsida
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om GIH
  • Bibliotek
Ok
Nyheter
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
Du är här:
  1. Startsida
  2. 2016
  3. Pokémon Go lockar till rörelse

Pokémon Go lockar till rörelse

Nyheten publicerad | 2016-09-02

Bild på Örjan EkblomDocent Örjan Ekblom välkomnar att det ska forskas om spelet Pokémon Go med anledningen av att Tom professor Baranowskis vid Houstons college ska forska på aktiva datorspel:
– Sannolikt skulle det här kunna attrahera barn och unga till att röra på sig mer i vardagen i större utsträckning. Det finns alla möjligheter i världen att utföra studier på sådana här aktiva datorspel, för att till exempel se vilka ungdomar som gynnas mest och hur länder skiljer sig åt.

Pokémon Go får många datorspelande ungdomar att ge sig ut på gator och torg för att samla på sig Pokémon-monster från olika platser i vår riktiga värld. Eftersom spelet innebär att man måste ge sig ut i verkligheten, tvingar det barn att röra på sig för att ta sig fram i spelet. Nu välkomnar forskare studier på hur det kan ha påverkat folkhälsan.

Tom Baranowski frågar sig vad den här typen av aktiva datorspel skulle kunna ha för psykiska- och fysiska förtjänster, och hoppas att forskare och spelbolag i framtiden kan samarbeta för att undersöka fenomenet.

Läs inslaget på SVT Vetenskap

  • Senast uppdaterad av: Louise Ekström 2016-09-02

Copyright © 2021

Gymnastik- och idrottshögskolan,
Lidingövägen 1, vid Stockholm Stadion
08-120 537 00  

  • Om webbplatsen
  • Personuppgifter
  • Cookies
  • Mejla registrator
  • Kontakta oss
  • Nödsituationer
  • GIH
  • GIH Biblioteket
  • GIH Friluftsliv
  • YouTube GIHuniversity