Emma Holström blir Årets Idrottslärare

Nyheten publicerad | 2013-05-03

Bild på Emma HolströmSvenska Idrottslärarföreningen delar varje år ut ett pris till Årets Idrottslärare som består av ett stipendium på 15 000 kronor. I år får Emma Holström på Almåsgymnasiet priset.

Priset Årets Idrottslärare går till Emma Holström som arbetar på Almåsgymnasiet i Borås som lärare i Idrott och Hälsa samt Matematik . Emma är både glad och stolt över utmärkelsen.
– Det känns fantastiskt! Att arbeta med detta bedömningssystem inom Borås stad och att detta uppmärksammas känns som en bekräftelse på att vi arbetar på rätt sätt, säger hon.


Rami Aro är ordförande för Svenska Idrottslärarföreningen:
– Det känns stimulerande att Emma Holström får priset då hon och lärarna i Borås stad arbetar utifrån formativ bedömning samt att hon arbetar med IT i undervisningen.

Priset delas ut i samband med Idrottslärarstämman som äger rum på GIH i Stockholm.
– Det är hedrande att Idrottslärarstämman sker här på GIH speciellt i år då vi fyller 200 år. Dessutom är det extra roligt att det är en kvinna som tar emot priset som Årets Idrottslärare då GIH redan 1864 antog de första kvinnliga studenterna, säger rektor Karin Henriksson-Larsén.


Ur motiveringen:
Emma Holström anpassar undervisningen till elevernas arbetssätt med sina datorer. Hon ser till att eleverna filmar varandra vid praktisk genomgång i ergonomi så att de får bedöma sitt utförande av till exempel lyft för att sedan göra kamratbedömning. Alla insatser görs för att göra eleverna medvetna om motionens betydelse.

Bedömning för lärande, BFL, handlar om arbetssätt som skapar klassrum med god stämning och fokus på elevernas lärprocesser. Ett viktigt arbetssätt som synliggör elevernas lärande om målen och hur de kan nå dit är kamratbedömning.

Formativ bedömning är en kontinuerlig bedömningsprocess där elever får en förståelse för vad som ska läras och där läraren genom sin bedömning anpassar undervisningen så att den möter elevernas omedelbara inlärningsbehov.

 

Fakta om Emma Holström:
Född och uppvuxen i Degerfors i Värmland. Hon gick på GIH i Örebro och arbetade på högstadium från 1997-2006 innan Almåsgymnasiet där hon nu arbetar. Borås stad har de senaste sex åren satsat på formativ bedömning och BFL. I den idrottsundervisning som utövas på Almåsgymnasiet anses det viktigt att eleverna lär sig hur det är att utvecklas. Alla gymnasielever i Borås stad har en dator så de kan lämna in uppgifter digitalt. Idrottslärarna arbetar även med att eleverna bedömer sig själva, sina kamrater eller lärarna. Tillvägagångssättet BFL är inte bara bedömning utan även ett förhållningssätt.