Ny bok 2002: Svensk golfträning - Kost för golfare

Nyheten publicerad | 2002-09-11

Ny bok: Svensk golfträning - Kost för golfare. Författare Marie Broholmer vid GIH.

Tappar du ofta slag i avgörande skeden? Känner du att du kan bli bättre på att äta rätt? Du blir faktiskt vad du äter, så det är ingen slump att de bästa golfarna också ger sin kropp optimalt med bränsle. En stor del av den tid man lägger ner på sin träning är bortkastad om inte rätt näring i rätt mängd ges kroppen.

Utan bra kost kan du inte prestera på topp, åtminstone inte under en så lång tidsperiod som det krävs för att bli en elitidrottare och sedan hålla sig på den nivån. För att bli en bra golfare krävs det många olika faktorer. Att äta är ett grundläggande behov som vi måste tillfredsställa varje dag. Men från att äta enbart för att klara överlevnad till att äta för att prestera är en helt annan sak.

Att påverka sin prestation genom kosten – är det inte något som bara skidåkare, cyklister och simmare behöver tänka på? Nej, verkligen inte. Golf är förstås ingen högintensiv idrott där det krävs stor mängd energi för att muskulaturen ska kunna arbeta.

Golf kräver teknik och precision och för att sådan aktivitet ska kunna fungera är det viktigt med rätt kost. I det här häftet förklarar vi hur, när och varför du ska äta bra.

Innehåll

  • Energibalans
  • Kostupplägg träningsdag kvinna
  • Kostupplägg träningsdag man
  • Energiförråd
  • Golfarens kolhydratbehov
  • Glykemiskt index
  • Fett
  • Protein
  • Vitaminer och mineraler
  • Vatten – golfarens viktigaste näringsämne
  • Kost under träningsdagar
  • Variation
  • Planering
  • Måltidsordning
  • Kost under tävlingsdagar
  • Före tävling
  • Under tävling
  • Ät fettsnålt under tävlingsdagen
  • Ha kontroll
  • Efter rundan - alternativt som paus under 36-hålstävling

Läs mer om boken på SISU Idrottsböcker

Författare

Marie Broholmer