Film om studien "Hjärnhälsa i skolan"

Filmen visar de forskare och elever som deltar i forskningsstudien ”Hjärnhälsa i skolan”. Denna studie syftar till att undersöka samband mellan fysisk aktivitet och hälsosamma hjärnfunktioner och hur skolor kan organisera fysisk aktivitet för att främja hjärnhälsa.

Bild på forskare och elever som deltar i "Hjärnhälsa i skolan"

Klicka på bilden så startar filmen. Du kan även klicka här för att se filmen.

Under hösten har drygt 1 000 elever från årskurs 7 från större och mindre städer kommit till GIH för att genomföra olika tester.

– Det finns en stor samhällsutmaning idag då många av våra barn rör på sig för lite och sitter stilla mycket. Det är även viktigt att studera detta i skolmiljö då det är i den miljön alla elever är under vardagarna, säger Per Nilsson, rektor vid GIH.

– Vi vet att det är positivt för hälsan att röra på sig, men här vill vi veta vilka rörelsemönster som är mer effektiva än andra för att främja hälsosamma hjärnfunktioner. Med det menar vi tankeförmåga, välbefinnande och mental hälsa, säger Örjan Ekblom, en av de ansvariga forskarna.

– Vi vill även ta reda på vilka rörelsemönster som har ett samband med inlärning och välmående så att vi kan utforma aktiviteter i skolor för att stimulera inlärning och få eleverna att må bra, säger Gisela Nyberg, en av de ansvariga forskarna.

Tester som genomförts på GIH

Eleverna har deltagit i följande aktiviteter initierade av GIH:

  • Kognitionstester (ett minnestest som görs individuellt på en dator)
  • Kort konditionstest på cykel
  • Vikt- och längdmätning
  • Rörelsemätning (eleverna får bära en rörelsemätare under en vecka)
  • Kostregistrering (eleverna får fylla i en digital matdagbok under tre dagar)
  • Enkätundersökning (eleverna får svara på frågor om sig själva och sina hälsovanor)
  • Blodprov. I ungefär hälften av skolorna kommer eleverna även få lämna ett blodprov. En undersköterska kommer då till skolan ungefär en vecka efter besöket på GIH och tar blodprover på dem som deltagit i studien.