Redovisning av projektarbeten 2016

När studenterna från femte terminen på Sport Management skulle redovisa sina projekt från sina praktikplatser fick de välja mellan att antingen presentera dessa muntligen eller ta fram en poster i utställningslokalen. Fyra valde den muntliga presentationen och 24 valde posterutställningen. Åsa Bäckström, utbildningsledare för Sport Management vid GIH, var mycket stolt när hon tog del sina studenters presentationer.

Bild på Karl HellgrenEn ekvation för långsiktig framgång

Karl Hellgrens presentation "En ekvation för långsiktig framgång" är från praktiken på Wesport, som är en mindre byrå som arbetar åt elitidrottare inom tennis och ishockey och ansvarar för till exempel sponsorkontrakt, varumärke och rättslig rådgivning. Arbetsgivaren kräver ett enormt engagemang från sina anställda och därför bör de anställda kräva en chef med bra och hållbart ledarskap. Karl har egen erfarenhet av att spela ishockey och har spelat i division 2 i Bålsta HC. Under sin praktik på tre veckor fokuserade han på ledarskap och på att ta fram en ekvation för långsiktig framgång.

– Det spelar ingen roll hur bra strukturen är om det inte finns motiverade medarbetare i organisationen som vill göra ett bra jobb och hållbart ledarskap, tydlig tidsplanering och rollfördelning effektiviserar prestationen, säger Karl Hellgren. En förutsättning för detta är att kommunikationen fungerar så att alla i verksamheten vet vad som händer och vad de förväntas bidra med.

Bild på Angelica Hjort StåhlgrenFramtidens idrott

Angelica Hjort Ståhlgrens praktik var på Stockholms Idrottsförbund där orden utbilda, vägleda och företräda är deras tre nyckelord. Förbundet vänder sig till Stockholms idrottsföreningar och arbetar med ett nytt tänkande från triangelsatsning med elitsatsning överst till att tänka rektangulärt. Fokus har varit att behålla och inkludera så många deltagare som möjligt där alla ska känna sig välkomna. Denna nya strategi är tänkt att gälla under lång tid framöver och Riksidrottsförbundet har fått extra medel från regeringen för att öka möjligheten för nyanlända att ta del av idrottens gemenskap för att öka anpassningen till det svenska samhället.

– Ett exempel på en sådan aktivitet är "Röda linjen" dit tjejer och kvinnor är välkomna varje söndag till Bredängshallen för att umgås och spelar fotboll. Till dessa träffar kommer tjejer och kvinnor från hela Stockholm med olika ursprung. De får korta instruktioner för att sedan spela utifrån deras egna förutsättningar, säger Angelica Hjort Ståhlgren.

Ett sätt för Stockholms Idrottsförbund att sprida den nya visionen är genom ledarskapskursen där de får dela med sig av sina erfarenheter för att enligt idrottens strategi "nå så många som möjligt, så länge som möjligt i en så bra verksamhet som möjligt..."

Bild på Niklas AckefeltAtt under event sticka ut som sponsor

Niklas Ackefelt gjorde sin praktik på Santander Consumers Bank som tillhör Banco Santander, en av världens största banker med över 117 miljoner kunder i över 45 länder. Hans uppdrag var att undersöka hur Santander kan sticka ut som sponsor jämfört med andra sponsorer. Banken har en egen marknadsavdelning och som en del av sitt sponsorskap har de längdskidåkaren Johan Olsson och sponsrar En Svensk Klassiker. De sponsrar även Team Rynkeby som är ett nordiskt välgörenhetsprojekt där pengar går till barn med cancer och deras familjer. Team Rynkeby arrangerar både löptävlingar för skolor och cykellopp och är Nordens största motions- och välgörenhetslopp. 

En Svensk Klassiker består av Lidingöloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och antingen skidloppen Vasaloppet, Engelbrektsloppet eller Öppet spår.

– Inför Lidingöloppet valde Santander att ha ”Vinn en personlig hare” där tre vinnare för varje distans (10, 15 och 30 kilometer) fick en personlig hare till sitt lopp. Hararna var Lisa McRae som är en av Sveriges bästa långdistanslöpare, Johan Bartholf från Santander Consumer Bank och Micke Thorén, som är vd för En Svensk Klassiker som har tävlat i triathlon, säger Niklas Ackefelt.

Vinnaren Malin ville springa distansen 10 kilometer på 48 minuter och sprang, tack vare haren Lisa McRae, på tiden 47,38 minuter. Anna ville springa 15 kilometer under två timmar och sprang på 1,56 timmar tack vare den personlige haren Johan Bartholf. Johanna ville springa 30 kilometer under tre timmar, men var ändå nöjd när hon sprang i mål med Micke Thorén på tiden 3,06. Vinnarna filmades före och under loppen för att dokumentera och sprida vidare. 

Övriga studenter som presenterade sina projekt var Alexander Mattsson, Erik Almqvist, Tobias Andersson, Kalle Forslund, Lovisa Frigren och Amanda Manns, Amanda Gabrielsson och Matteo Pizzelli, Victoria Genberg och Jennifer Lundborg Larsson, Christopher Granath, Camran Hanson, Angelica Hjort, Patrik Holmberg, John Hägerstrand, August Jakobsson, Frida Litzén, Kristoffer Mårtensson, Poja Naderi och Fredrik Åberg, Filip Olsson, Maria Ström Seez, Adam Sundberg, Malin Ahlén, Emil Widmark och Anja Falck.