Fri träning på GIH

På GIH:s hälsopedagogprogram ska studenterna bland annat öka sin kunskap om fysisk aktivitet och träning för vuxna. Därför organiserar vi både regelbundna motionspass som leds av en motionsledare och träningsgrupper som studenterna organiserar själva i form av projektarbeten. Träningen är helt avgiftsfri.

Fri träning erbjuds både på höst- och vårterminerna. Under första delen av terminen leder Lena Gejke styrketräningen samt motionsgymnastiken. Sedan fortsätter studenter att leda träningsgrupperna som en del i deras undervisning i hälsa.

Välkommen önskar vi som ansvarar för projektet,

  • Eva Andersson - docent, med dr, läkare, idrottslärare
  • Lena Gejke - ansvarig för aktiviteterna, handledare
  • Kristjan Oddsson - adjunkt, naprapat, idrottslärare

Fri träning

Styrketräning

START Onsdag 30 augusti & fredag 1 september 2017, styrkesalen

  • onsdag 09:45 – 10:45 Styrketräning (ganska fullt)
  • onsdag 10:45 – 11:45 Styrketräning (ganska fullt) 
  • fredag 10:00 – 11:00 Styrketräning
  • fredag 11:00 – 12:00 Styrketräning 
  • tisdag kl 11:45 – 12:45 Styrketräning - start 12 sep till 12 dec (ny grupp)

Motionsgymnastik

START Onsdag 30 augusti & måndag 4 september 2017, gymnastiksal 1/danssalen

  • måndag 11:45 – 12:45
  • onsdag 11:45 – 12:45
  • fre kl 11:45 – 12:45 motionsgympa/cirkelträning i danssalen - start 8 sep till 15 dec (ny grupp) 

Vattengymnastik

Ingen vattengymnastik p g a ombyggnad av simhallen.

Yoga i danssalen

torsdag kl 11:45-12:45 yoga - start 7 sep till 14 dec (ny grupp)

Zumba i danssalen

tisdag kl 11:45-12:45 dans Zumba  - start 5 sep till 12 dec (ny grupp)

 

AVSLUTNING Terminen avslutas torsdag 14 december/ fredag 15 december/ måndag 18 december/ onsdag 20 december/ torsdag 21 december 2017 beroende på grupp. 

Anmälan

Anmälan sker genom att du kommer till träningen och anmäler ditt intresse. Alla är välkomna till alla pass i mån av plats.

Vem kan delta?

Är du kvinna eller man, frisk eller har någon kronisk folksjukdom, krämpa eller åldersrelaterad förändring och har rekommenderats av läkare att motionera är du välkommen att delta. Vi räknar med att du är någonstans mellan 18 och 100 år. Om du är osäker på att träning är hälsosamt för dig ta kontakt med din läkare för en hälsokontroll och rådgivning och ta med dig ett intyg till oss som visar i vilken grad du kan delta.

Får alla deltagare plats i någon grupp?

Maximalt 200 personer kommer att få möjlighet att delta i ett av de tre fasta träningspassen.

Viktigt med träningen

Träningen som du deltar i eller anmäler ditt intresse att delta i är en del av studenternas utbildning. Det innebär att studenter kommer att:

  • observera träningsgruppen,
  • intervjua deltagare och
  • prova på att leda en del av träningspasset.

Det är viktigt att du har lust att delta på dessa premisser.

Personliga uppgifter

Vid anmälan skulle vi vilja att du lämnar vissa uppgifter om dig själv till Gymnastik- och idrottshögskolan. Vi skulle vilja behandla personuppgifter för att vi ska kunna erbjuda dig träningsformer som del som skulle kunna passa dina önskningar och mål. Träningen ingår som en del av studenternas utbildning till hälsopedagoger.

De uppgifter vi avser att samla in och behandla är namn, adress, ålder, kön, nuvarande aktivitetsvanor, val av aktiviteter, tider du kan träna och hälsostatus. Du avgör själv om du vill lämna uppgifter till oss. Uppgifterna kommer endast att behandlas av oss inom GIH. Med din anmälan har du givit ditt samtycke till att GIH behandlar personuppgifter om dig enligt personuppgiftslagen och ovanstående.

Hitta hit

Träningen genomförs på GIH som ligger bakom Stockholms Stadion. Stadions tunnelbana och Östra station är närmaste T-banehållplatser. Läs på sidan Kontakta oss för närmare vägbeskrivning.

När du står framför GIH:s huvudingång gå till vänster mot tennisbanorna. Strax innan du når tennisbanorna finns en ingång till höger som du går in i. Omklädningsrum för kvinnor finns till höger, omklädningsrum för män finns till vänster i korridoren.

Styrketräningen och fysisk aktivitet på recept genomförs i styrketräningssalen. Gå ner för trappan rakt fram när du kommit in. Tag korridoren till höger så långt det går och sedan vänster genom en glasdörr. Knacka på dörren om den ej är öppen.

Motionsgymnastiken genomförs alla dagar utom en i gymnastiksal 1. Tag höger direkt då du gått in och en halvtrappa upp till första dörren på höger sida.

Simhallen: Tag vänster och första trappan upp. Följ sedan korridoren så långt det går åt samma håll och gå ned en eller två trappor beroende på vilket omklädningsrum du ska till (man/kvinna).

Adress till denna sida: www.gih.se/fritraning