Vinnarna i Brainathon 2017

Brain-a-thon är Sveriges första rörlighetsbaserade hackathon för bättre hjärnhälsa. Under en heldag samlades deltagare för att ta sig an två utmaningar för ett mer välmående samhälle. Vinnarna korades av de medverkande och de fick alla varsitt puls- och träningsarmband.

Bild på vinnarna av Brainathon 2017

Ett hackathon är ett evenemang där man samlar olika kompetenser för att lösa stora samhällsutmaningar. Under denna heldag samlades studenter, forskare, företagare, entreprenörer och kreatörer för att hacka fram lösningar på dessa två specifika utmaningar:

1. Innovationer för fysisk vardagsaktivitet i kontorsmiljöer – Hur skapar vi en kontorsmiljö som bidrar till god hjärnhälsa och som stödjer individernas tankeförmåga och sinnesstämning genom allsidig fysisk vardagsaktivitet.

Vinnarna i denna kategori var Johnny Lo student vid GIH, Malin Berggren från Scanias Företagshälsovård, Markus Christiansson från Omnigo och Sissela Nutley som är Research Director. Deras förslag "Step it up – trappa upp tänket" går ut på att alla trappsteg på en arbetsplats har en sensor där varje trappsteg ger ett poäng. Ju fler poäng en medarbetare samlar in desto fler belöningar får personen. I detta förslag var belöningen att de fick gå hem tidigare på fredagen.

2. Innovationer för inkluderande fysisk vardagsaktivitet – Hur skapar vi förutsättningar för fysisk vardagsaktivitet som bidrar till god hjärnhälsa för dem som behöver det mest och som tillhör de mest utsatta i samhället.

Vinnarna i denna kategori var Pernilla Alexandersson från Add Gender AB, Dee Tobin från Stockholms stad och Fritzi Töpfer från KTH, Söderorts massage och lärare i idrott och hälsa samt Gunilla Östblom. Deras bidrag "Seniorsamlaren" riktar sig till äldre personer som använder rollatorer som är försedda med sensorer. Dessa mäter antalet kilometrar som ger rabatter i olika butiker. Rabatterna kan de sedan välja att ge till någon de möter i det offentliga rummet som har en app i sin mobil eller till sina barnbarn, vilket blir en anledning till att besöka varandra.

Arrangörer var GIH, KTH, Mälardalens Högskola och SSE Business Lab, företagsinkubatorn vid Handelshögskolan i Stockholm.