GIH - Toni Arndt uttalar sig i SvD om löparskor

Toni Arndt uttalar sig i SvD om löparskor

Nyheten publicerad | 2018-04-05

Bild på Toni ArndtMänniskan i dag har inte en livsstil som är anpassad för att springa barfota, menar Toni Arndt, professor i rörelselära vid GIH.

I succéboken "Born to run" från 2010 sökte författaren Christopher McDougall svaret på varför människor springer. Bland annat tillbringade han tid med den mexikanska "löparstammen" tarahumara, som är känd för att springa långa distanser i enkla sandaler av naturmaterial. I samma veva publicerade Harvardforskare en uppmärksammad studie om barfotalöpare i Kenya. Någonstans här började många vilja springa "naturligt" och de stora skoföretagen tillverkade en helt ny modell – barfotaskon.

Vilar inte på vetenskaplig grund

Teorin att man måste ha dämpning för att inte skada sig håller inte. Studien från Harvard visade att stötkraften man får när man landar i löpningen är mindre i barfotaskor, därför drog människor slutsatsen att det skulle vara bättre att springa i sådana.
Men barfotateorin vilar även den på vetenskapligt vaga grunder, enligt Toni Arndt som har forskat på bland annat belastning i hälsenan.
– Det finns inga bevis för att det skulle finnas en relation mellan stötkraften och skador. Samtidigt får många som springer i barfotaskor problem och skador i hälsenan, runt fotleden och mellanfotsfrakturer.

Ingen livsstil anpassad till barfotaträning

Att "gå tillbaka till det naturliga" och springa barfota är en tanke som fungerar bättre i teorin än i praktiken, menar Toni Arndt.
– Risken är att människor som jobbar på kontor tror att de helt plötsligt kan springa barfota tre till fem mil i veckan. Men vi har absolut inte en livsstil som är anpassad för att gå runt barfota hela tiden. I så fall måste man ta det försiktigt och bygga upp kroppen långsamt.

Tips vid köp av löparskor

Det absolut viktigaste när du köper löparskor är att du hittar ett par som känns bekväma, menar Toni Arndt.

Här är hans bästa råd inför köpet.

  1. Krångla inte till det. För gemene man utan problem eller skador räcker det att gå till en vanlig butik. Du behöver alltså inte uppsöka en specialist.
  2. Ha koll på hur skon bör sitta. Bakdelen av skon bör vara ganska styv för att hålla fast hälen. Tårna måste du kunna röra lite på, annars gör det ont. I sidled ska skon sitta åt, men inte så att det smärtar. Den som har breda fötter kan behöva en lite vidare sko för att inte få ont i fotknölen, stortån eller lilltån.
  3. Fokusera på bekvämligheten. Studier har visat att löpare har lägst energiförbrukning i den sko de tycker är mest bekväm. Så lyssna på dina fötter.
  4. Köp inte nytt för ofta. Du kan springa i samma skor i åtminstone ett år om du springer 3 till 5 mil i veckan. Springer du mindre än så kan du ha skorna längre, beroende på skons kvalitet.
  5. Ha mer än ett par. Bland till exempel fotbollsspelare är det vanligt att använda olika skor vid olika typer av träning. Den taktiken kan också vara fördelaktigt för löpare. Risken för överbelastningsskador kan bli mindre om du varierar skor.

Här kan du läsa hela artikeln i SvD