GIH - Peter Schantz i Kropp & Själ om cykelpendling

Peter Schantz i Kropp & Själ om cykelpendling

Nyheten publicerad | 2018-02-28

Bild på Peter SchantzProfessor Peter Schantz medverkar i Kropp & Själ där de tar upp träning för gymhatare och oviljan att röra på sig. Enligt honom kan man genom att antingen cykla eller gå till jobbet slå två flugor i en smäll.
– Det går bra att även cykla i Stockholm under vintern då de börjar sopsalta på cykelvägarna. Det gäller att vänja sig vid halkan och klä på sig om det är kallt.

I en tid då många har tidspress är det svårt att få ihop det med fysisk aktivitet. Då är det en utmärkt möjlighet att cykla eller gå till jobbet.
– Dessutom har det många hälsofördelar – inte bara för individen utan det bidrar även till en bättre luftmiljö, mindre buller och koldioxidutsläpp samt ett mindre miljömässigt befinnande.

MML - medelålders män i lycra

Den senaste tiden har det blivit en cykelkultur i Stockholm med begreppet MML, som står för medelålders män i lycra. Dessa cyklister rör sig väldigt snabbt i trafiken. Hur uppkom denna trend?
– När jag var i Australien som gästforskare för tio år sedan var det många cyklister som såg ut som om de skulle cykla Tour de France. Denna kultur har spridit sig och svenskar är väldigt duktiga på att plocka upp trender och särskilt från de anglosaxiska länderna. Jag hoppas att personer inte skräms av dessa utan att vi får en mer blandad population bland cyklisterna, säger Peter Schantz.

Minskar förtida död och sjukdomar

Hur är då träningen för de som cyklar till sina arbeten?
– Om det tar dem 30 minuter att cykla till arbetet och vi räknar med fyra dagar i veckan så rör de på sig åtta gånger i veckan. Detta är ett medelbeteende hos cyklister i Stockholm och gäller både kvinnor och män. Då når de en energiomsättning som minskar reduceringen av förtida död och sjukdomar.

Strunta i träningen?

Kan man då strunta i träning om man cyklar till jobbet?
– Det är en stor fördel att komplettera med enkel styrketräning med eget motstånd som kan göras hemma. Vad gäller promenader så har fotgängare lägre intensitet, men når lika långt som medianfotgängare om de går fyra timmar per vecka. Då intensiteten är lägre så blir även effekten lägre.

FaR redan på 1700-talet

I rekommendationer från 1700-talen rekommenderade läkare promenader – hur ser du på det argumentet?
– De flesta musklerna i kroppen används och det är förmodligen den bästa motionen. Carl von Linné gjorde även denna bedömning. Det är intressant att de redan på 1700-talet skrev ut Fysisk aktivitet på recept.

Lyssna på hela inslaget från Kropp & Själ den 27 februari